Een krachtige kwaliteitsmethodiek
Kwaliteit@ is een krachtige kwaliteitsmethodiek voor zorgorganisaties om kwaliteit van bestaan van bewoners en/ of cliënten zichtbaar te maken en te borgen. Het is gericht op het vertalen van de visie op kwaliteit naar de dagelijkse praktijk en vormt daarmee de rode draad in de organisatie. Hierbij wordt het welzijn van de bewoner/ cliënt als vertrekpunt genomen waarbij eigen regie en autonomie centraal staan.
Door welzijn als vertrekpunt te nemen, verschuift de focus van ziekte en beperkingen naar de mogelijkheden en het algemene welbevinden van de bewoner/ cliënt. De gedachte hierachter is dat wanneer iemand goed in zijn vel zit, gelukkig is en zich prettig voelt, de behoefte aan “zorg” (in medische zin) vanzelf minder op de voorgrond treedt, of zelfs vermindert.

Dit is het samenspel tussen welzijn, menszijn en gezond zijn met als doel een bijdrage leveren aan kwaliteit van bestaan.
Hiervoor maakt Kwaliteit@ gebruik van 10 beloften aan bewoners/cliënten, 10 beloften aan medewerkers en vijf bouwstenen.
Samen zorgen zij ervoor dat:
- Welzijn, mens zijn en gezond zijn het vertrekpunt is in de dagelijkse praktijk
- Bewoners/cliënten en naasten ervaren dat er echt naar hen geluisterd wordt
- Medewerkers ervaren eigenaarschap en ruimte om te leren en ontwikkelen
- Borgen van relevante wet- en regelgeving op een pragmatische wijze
- Kwaliteit van binnenuit versterken door vooraf vast te stellen wat kwaliteit is