De vijf bouwstenen borgen Kwaliteit@ in uw organisatie
Informeren
Iedereen die betrokken is bij de organisatie wordt geïnformeerd over de 10 beloften: denk hierbij aan de bewoners/cliënten, hun naasten, medewerkers, vrijwilligers, huisartsen, paramedici of anderen die onderdeel uitmaken van de zorgorganisatie. Dat kan middels de website, een brochure, banner, trainingen voor medewerkers en vrijwilligers en diverse hulpmiddelen om de beloften zichtbaar te maken in de organisatie.Conformeren
Bestuur, directie en medewerkers zullen zich elke dag weer inzetten om de beloften die in samenspraak zijn vastgesteld met bewoners/ cliënten na te leven en waar te maken. Het gaat verder dan alleen het kennen van de beloften, het betekent dat ze dagelijks bewust bezig zijn met het invullen hiervan in hun werk en interacties met anderen.
Signaleren
Voor iedereen die betrokken is bij de beloften is een rol weggelegd in het signaleren van verbeterkansen. Het zal zeker niet altijd lukken om de beloften voor iedere bewoner/ cliënt elke weer waar te maken, maar door te signaleren waar verbeterkansen liggen kun je met elkaar het goede gesprek hierover voeren.

Waarderen
Het is fijn om te weten waar je als organisatie staat en hoe de bewoners/cliënten jou waarderen. Dat gaat veelal informeel in de dagelijkse contacten met bewoners/cliënten, maar daarnaast zijn er een aantal formele momenten. Zo zijn de beloften een onderdeel van het gesprek met bewoners/cliënten tijdens een begeleidingsplanbespreking, is er een jaarlijkse tevredenheidsmeting en eenmaal per jaar een onafhankelijke toetsing.
Leren en verbeteren
De 10 beloften vormen de rode draad in de organisatie en daarmee de mogelijkheid om dagelijks de kwaliteit te kunnen verbeteren. De verbeterkansen die zijn gesignaleerd worden beoordeeld en geïmplementeerd. Tijdens de verschillende overleggen zijn de beloften een vast onderdeel van de agenda en binnen het lerend netwerk van deelnemers is alle ruimte om kennis en ervaring uit te wisselen. De Plan Do Trust Grow-cyclus ondersteunt de lerende organisatie.