Aan de slag met Borgen
Het borgen van Kwaliteit@ in de dagelijkse operatie bestaat uit diverse onderdelen.
Zo maken de klanttevredenheidsmeting en de medewerkerstevredenheidsmeting standaard deel uit van het Kwaliteit@Portaal en zijn daarmee altijd inzetbaar.
De uitkomsten hiervan zijn waardevolle input voor verbeterplannen.
Ook is er een Kwaliteit@App beschikbaar voor de communicatie met familie en naasten van bewoners/ cliënten op basis van de 10 beloften. Deze app kan ook door de zorgorganisatie gebruikt worden om te rapporten op beloften. Koppelingen met bestaande ECD’s is mogelijk.
Daarnaast wordt er elke twee jaar een waarderende visitatie uitgevoerd bij een collega locatie én ontvangt elke locatie elke twee jaar zelf een waarderende visitatie door een collega zorgorganisatie. Dit is een belangrijk onderdeel van het lerend netwerk binnen de Kwaliteitsgemeenschap en vraagt behalve beperkte beschikbaarheid geen verdere investeringen.
Tevens vindt er elke twee jaar een toetsing plaats van de Cirkel van Kwaliteit@. Tijdens deze toetsing staat de implementatie van Kwaliteit@ in de dagelijkse praktijk centraal. Hierin speelt de zelfevaluatie ook weer een rol, maar daarnaast zijn de bouwstenen en het werken volgens de Plan Do Trust Grow-cyclus een belangrijk onderdeel. De locatie beoordeelt zichzelf op deze onderdelen, waarna een onafhankelijke auditor een audit hierop uitvoert.