Inhoudsopgave

K@ Vernieuwingen

Binnen de Kwaliteit@Academie vormt het onderdeel K@ Vernieuwingen de innovatiezone van het kwaliteitsconcept. 
Hierin wordt actief gewerkt aan toekomstgerichte Kwaliteit@ toepassingen en het verrijken van het kwaliteitsdenken en -doen in het vergroten van Kwaliteit van Bestaan. 
Met eigentijdse en toekomstbestendige digitale, narratieve en leergerichte innovatieve elementen. Waarbij een vraaggestuurde en praktijkgerichte aanpak voorop staat.
De vernieuwende Kwaliteit@ onderdelen omvatten achtereenvolgens:
 

K@ Leerfunctie

Ontwikkeling van een vraag- en praktijkgestuurde aanpak voor de totstandkoming van een structurele Kwaliteit@ leerfunctie en leerconcept binnen de eigen organisatie. Met de Kwaliteit@ Academie als aanjager en hulpstructuur in termen van voordoen en meedoen op weg naar zelf doen. Het gericht ophalen, verzamelen en benutten van leerinzichten, leerervaringen en leerdata vanuit de eigen praktijk vormen daarbij de basis voor een vernieuwend beleid, leerkwaliteit en gemoderniseerde leerprocessen. Waarbij de medewerkers op basis van praktijkervaring, reflectie en kennisdeling continu kunnen leren en verbeteren in het toepassen van Kwaliteit@ in al haar facetten.
 

K@ Voedingsfunctie

Ontwikkeling van een vraag- en praktijkgestuurde aanpak voor de totstandkoming van een gemoderniseerde Kwaliteit@ voedingsfunctie en innovatief voedingsconcept binnen de eigen organisatie. Met de Kwaliteit@ Voedingsadviesfunctie als bron en katalysator die kennis, inzichten en inspiratie aanreikt vanuit binnen- én buitenwereld. Het gericht ophalen, verzamelen en benutten van inzichten, ervaringen en data vanuit de eigen praktijk vormen daarbij de basis voor een vernieuwend beleid, voedingskwaliteit en gemoderniseerde voedingsprocessen. Waarbij medewerkers voortdurend gevoed worden met relevante informatie, voorbeelden en prikkels die hen stimuleren om het thema Voeding binnen Kwaliteit@ nog betekenisvoller toe te passen, te verdiepen en door te ontwikkelen in de dagelijkse praktijk.
 

K@ Communicatiefunctie  

Ontwikkeling van een vraag- en praktijkgestuurde aanpak voor de totstandkoming van een gemoderniseerde Kwaliteit@ communicatiefunctie en een innovatieve communicatie App ‘BRAM’ binnen de eigen organisatie. Met de Kwaliteit@ Communicatiefunctie als bron en katalysator die gerichte informatie, inzichten en dialoogmogelijkheden aanreikt vanuit binnen- én buitenwereld. Het actief ophalen, delen en benutten van signalen, ervaringen en feedback uit de praktijk vormt de basis voor een transparante, lerende en verbindende communicatiecultuur. Medewerkers worden daarbij met de App ‘BRAM’ continu gevoed met relevante updates, praktijkvoorbeelden en interactieve tools die hen stimuleren om het thema Communicatie binnen Kwaliteit@ effectief, betekenisvol en doorlopend toe te passen en te versterken in de dagelijkse samenwerking.
Bram
BRAM staat voor wat er écht toe doet in de zorg en het leven: Betrokkenheid – Relatiegerichtheid – Aandacht – Mensgerichtheid.  Deze vier krachten vormen samen het hart van de Kwaliteit@ klantbeloften en creëren wat we noemen het BRAM-effect: grotere betrokkenheid, sterkere relaties, oprechte aandacht en een zorgomgeving waarin de mens écht centraal staat.
 
B – Betrokkenheid: samen maken we het verschil, met hart voor de mens en oog voor wat er écht toe doet.
R – Relatiegerichtheid: verbinding is de basis – in vertrouwen samenwerken voor duurzame relaties en warme zorg.
A – Aandacht: echte aandacht verandert alles: luisteren, zien en doen met oprechte interesse.
M – Mensgerichtheid: de mens staat centraal – uniek, waardevol en altijd het vertrekpunt van kwaliteit van bestaan.
 
Met de BRAM-App brengen we deze waarden tot leven. Niet als losse begrippen, maar als voelbare effecten in het dagelijks werken en leven. BRAM ondersteunt zorgprofessionals, cliënten en organisaties om te reflecteren, keuzes te maken en samen te bouwen aan betekenisvolle kwaliteit van bestaan. 

K@ AI-functie

Het Kwaliteit@ concept krijgt in de gesloten AI-app ‘LINDA’ (Leren, Inspireren, Navigeren, Delen en Analyseren) een unieke, slimme, interactieve vertaling. LINDA fungeert als digitale leer- en communicatiepartner die medewerkers op elk moment ondersteunt met gerichte, actuele en context specifieke informatie over Kwaliteit@. Het actief ophalen, delen en benutten van signalen, ervaringen en feedback uit de praktijk vormt de basis voor een transparante, lerende en verbindende Kwaliteit@ AI-functie. De AI-app ‘LINDA’ draagt zo bij aan een lerende, verbonden en proactieve kwaliteitscultuur waarin communicatie niet alleen informerend, maar ook voedend, activerend en ontwikkelingsgericht is
Linda

LINDA als AI-gedreven communicatiefunctie:

L – Leren: detecteert patronen in vragen, input en praktijkervaringen en biedt gerichte micro-learnings, tips en suggesties aan om het Kwaliteit@concept nog beter te kunnen hanteren.
I – Inspireren: medewerkers ontvangen via pushnotificaties inspirerende voorbeelden, verhalen uit andere teams en inzichten, ook uit de Kwaliteitsgemeenschap(pen), over Kwaliteit@ toepassingen in de praktijk..
N – Navigeren: wijst gebruikers snel de weg naar juiste Kwaliteit@ bronnen, documenten, bouwstenen of collega-expertise binnen de organisatie.
D – Delen: de app faciliteert het veilig en eenvoudig delen van feedback, signalen en praktijkvoorbeelden, die direct kunnen worden opgepakt door Kwaliteit@-coaches of praktijkleiders.
A – Analyseren: via AI-analyses van communicatie en interactie (bv. veelgestelde vragen, sentiment, trends) ondersteunt LINDA de leiding, kwaliteitsfunctionarissen en (zorg)professionals bij het vormen van gericht Kwaliteit@ beleid en passende Kwaliteit@ interventies

K@ Evaluatiefunctie

Het Kwaliteit@ concept is nu ook verrijkt met eren evaluatiefunctie met een verdiepend en reflectief karakter, waarbij narratief evalueren centraal staat. In plaats van uitsluitend te sturen op cijfers of protocollen, richt deze functie zich op het verzamelen, delen en duiden van praktijkverhalen van cliënten, medewerkers en teams. De Kwaliteit@ Evaluatiefunctie is narratief gestuurd. Praktijkverhalen vormen de kern: medewerkers en cliënten vertellen over ervaringen die voor hen betekenisvol zijn binnen de zorg- en dienstverlening. De verhalen worden verzameld via gesprekken, observaties, reflectie-instrumenten en digitale input, eventueel ondersteund door een App die verhaalstructuren herkent en clustert. Medewerkers worden begeleid in het voeren van waarderende gesprekken en het herkennen van rode draden, dilemma’s, kwaliteiten en verbeterkansen. De narratieven worden gebruikt als rijke input voor teamreflecties, leeractiviteiten en beleidsontwikkeling. Deze evaluatievorm verbindt hoofd (data en inzichten), hart (ervaren waarden) en handen (concrete acties) met elkaar.
 

Samengevat

Samen vernieuwen: Kwaliteit@ als motor voor toekomstgerichte zorg
 
Met dit onderdeel richten we ons op het vernieuwen van kwaliteitsdenken door het integreren van slimme innovaties binnen de zorgorganisatie. Met het Kwaliteit@concept als fundament verbinden we leren, technologie, voeding en storytelling tot één krachtige beweging. Door praktijkgericht te werken aan innovatie ontstaat er ruimte voor nieuwe inzichten, mensgerichte oplossingen en een frisse kijk op kwaliteit. Medewerkers worden actief betrokken in een inspirerende leeromgeving, ondersteund door digitale toepassingen, voedende impulsen en betekenisvolle verhalen uit de praktijk. 
 
Het Kwaliteit@ concept helpt organisaties met innovaties groeien van denken naar doen – en van zorgdruk naar zorgkracht met welzijn en aandacht in alles voorop.